Nitor + Progressum

Hos Nitor i Lørenskog er arbeid både mål og middel. Mål fordi mennesker finner sin plass i fellesskapet når de mestrer en jobb. Middel fordi veien inn i arbeidslivet krever systematikk, tempo og oversikt.

Nøkkelinformasjon om bedriften

Bransje:
Ideell organisasjon
Regnskapssystem:
Xledger

– Før brukte jeg mye tid på å sammenstille tall for å få totalbildet. Nå tar det meg bare et par minutter. Jeg bruker mer tid på å kommentere rapporten når jeg sender den videre enn på å sjekke tallene.

Kjetil Bakken

Daglig leder, Nitor AS

Daglig leder Kjetil Bakken beskriver virksomheten som en kompetansebedrift med uvanlig bredde.

– Vi har tilrettelagte jobber hos oss, og vi hjelper folk inn i helt ordinære jobber eller tilrettelagte jobber i det tradisjonelle næringslivet, kommunen eller egentlig hvor som helst.

Drøyt 200 mennesker er knyttet til Nitor, hvor rundt 150 er fast ansatte i ulike stillinger, tilrettelagt og ordinært. Arbeidet skjer både i eget hus og ute i samfunnet: Losby kafe og besøksgård på oppdrag fra Lørenskog kommune, skolekantiner og rådhuskantina, samt oppgavedeling i helse og omsorg der Nitor-medarbeidere avlaster servicefunksjoner på sykehjem og i omsorgsboliger.

– De vi har ute i helsevesenet fungerer som en kule. De gjør en kjempejobb, sier Bakken.

Samlet leverer Nitor en anslått samfunnsverdi på om lag 60 millioner kroner i året gjennom jobber som skapes og mennesker som veiledes videre til arbeid.

Åpen dør inn i arbeid

Mandatet er tydelig: Nitor er storsamfunnets forlengede arm inn i utenforskapet – et sted der veien tilbake til arbeid blir kortere gjennom opplæring, istandsetting, inspirasjon og mestring.

Samarbeidet med NAV og Lørenskog kommune er omfattende, men tilbudet er samtidig bevisst lavterskel, særlig for unge.

– Det er ikke alle som har lyst til å gå veien om NAV. Vi tilbyr en åpen dør. Det er det ikke mange tilsvarende aktører som gjør i Norge.

Strukturen speiler oppdraget. Nitor er heleid av Lørenskog kommune og organisert som et konsern med morselskap og to driftsselskaper i skjermet sektor, der midler som skapes blir i virksomheten og går til formålet.

Økonomien er like mangfoldig som aktivitetene: Tilskudd fra stat og kommune utgjør grunnmuren, men under samme tak finnes kano- og lokaleutleie, sju sykehjemskafeer, salg av produkter og tjenester, og flere selvbetjente løsninger.

– Vi har 15 kassapunkter og veldig mange små inntektskilder. Det blir fort komplekst, forklarer Bakken.

Klar styring i en kompleks hverdag

Med mange små pengestrømmer som skal spille sammen, blir styring og kvalitet avgjørende. Det var bakteppet da Nitor valgte Progressum som regnskapspartner og Xledger som økonomi- og styringssystem. Målet var ett samlet bilde av enheter, tiltak og aktiviteter – uten tidstyver og fragmenterte prosesser.

– Tungen på vektskålen var kombinasjonen av en god fastpris på regnskap og at Xledger svarte ut behovene våre bedre enn alternativene. Jeg trengte et bedre styringsverktøy. Vi fungerer nesten som et stort konsern, for prosessene er store selv om pengene er små. Konsernfunksjonen i Xledger er derfor helt sentral for oss, sier Bakken.

Én plattform, færre tidstyver

Arbeidsdelingen i dag er enkel og effektiv: Progressum leverer hele regnskapstjenesten i Xledger, mens Nitor bruker plattformen til faktura, regnskap, bank og rapportering. Lønn og timelister håndteres i kommunens løsninger – uten at det går på bekostning av oversikten.

Xledger samler EHF-fakturering, bankintegrasjon og dimensjonsstyring på tvers av enheter, tiltak og aktiviteter, slik at ledelsen kan navigere på et oppdatert og helhetlig bilde.

– Jeg bruker systemet slik det er, uten spesialsydde rapporter. Jeg henter månedsrapporten og måler mot budsjett og fjoråret for å se at vi er på rett spor, sier Bakken.

Gevinstene merkes best i lederhverdagen.

– Før brukte jeg mye tid på å sammenstille tall for å få totalbildet. Nå tar det meg bare et par minutter. Jeg bruker mer tid på å kommentere rapporten når jeg sender den videre enn på å sjekke tallene.

Der tidligere manuelle sammenstillinger stjal tid, leverer Xledger konsoliderte rapporter som speiler virkeligheten fra kantiner og kafeer til oppdrag i helsesektoren – i én felles styringsflate.

Rytmen i økonomiprosessen er også strammet opp.

– Vi er i prinsippet ferdige den tiende hver måned, for jeg skal rapportere den femtende.

Forutsigbarheten gir mindre administrasjon, lavere kostnader og mer kapasitet til samfunnsoppdraget.

– Vår jobb er ikke å drive administrasjon. Den gir ikke verdi i seg selv. Vi har en mye mindre administrasjon nå enn da jeg begynte, og vi bruker mindre penger på regnskap. Det er viktig for verdiskapingen i samfunnsoppdraget.

Progressum er en partner som gir oss kapasitet

Progressum tilfører verdi både i tall og i mennesker. Hos Nitor er fakturaflyten lagt til tilrettelagte ansatte, og Progressum har stått for opplæring og kvalitetssikring slik at flere kan delta i den daglige produksjonen.

– Det er litt spesielt hos oss at tilrettelagte ansatte skal være en del av produksjonen. Det har gått veldig bra. Progressum har vært flinke til å lære dem opp.

Samhandlingen er strukturert gjennom korte, faste statusmøter i forkant av månedsavslutning for å fange opp avvik og sikre fart. I tillegg gir fastpris på regnskap forutsigbar økonomi – og et felles insentiv til å jobbe smartere.

– Regnskap er egentlig enkelt. Med fastpris tjener de mer jo smartere vi jobber sammen. Det gagner også oss, påpeker Bakken.

Verdien av Xledger for Nitor ligger i evnen til å samle detaljene uten å miste helheten. Når Losby kafe har ekstra trafikk, når en skolekantine trenger rask vareflyt, eller når en sykehjemskafe justerer bemanning, slår effekten ut umiddelbart i samme plattform.

– Jeg får ett bilde av butikken. Eierne våre vil egentlig bare vite at vi driver trygt og godt, og det ser jeg raskt.

Med dimensjoner per enhet, tiltak og aktivitet kan Nitor styre tett på virkeligheten, samtidig som rapportene er enkle nok til å fungere som felles språk mellom ledelse, eier og drift.

Fullintegrert hverdag i 2026

Veien videre handler om enda tettere koblinger. Lørenskog kommune planlegger å ta i bruk samme systemlandskap som Nitor med planlagt utrulling i 2026.

– Da får vi en fullintegrert løsning. Det vil gjøre jobben lettere for alle. Det er både spennende og gøy, sier Bakken.

Ambisjonen til Nitor fremover er å være en strategisk samarbeidspartner for næringsliv og kommune i bemanning av tilrettelagt arbeidskraft – en kapasitet Norge trenger for å holde hjulene i gang.

– Vi vil vokse. Vi skal være med å holde hjulene i gang i Norge ved å ta i bruk alle, fastslår Bakken.


Godkjente regnskapsselskaper

© 2025 Progressum. Progressum® er et registrert varemerke.

Nettsiden er levert av Fjellvann del av Solid Media.

Ønsker du at vi skal ringe deg?