Rørleggerhuset + Progressum

«Den tilliten som er lagt til grunn i vårt samarbeid, er det viktigste for oss. Progressum har skapt den tilliten.»

To rørleggere fant hverandre og hadde et ønske om å starte et firma sammen. Det var
starten på det som skulle bli Rørleggerhuset; hardtarbeidende folk som har skapt suksess i
bygg- og anleggsbransjen. For to år siden kom Henrik Plaum inn og tok over som daglig
leder.
Jeg kommer fra en helt annen bransje, da jeg er utdannet økonom. Jeg har påtatt
meg denne rollen for å strukturere det administrative litt mer, få orden på innkjøp og
strategi og for å kunne videreutvikle selskapet. Rett og slett fokusere ekstra på de
tingene en rørlegger kanskje ikke tenker på.
Jeg har kommet inn som en tredjeperson i dynamikken. Jeg mener det er det som
skiller oss ut fra mange andre i vår bransje. Vi har en økonom som tenker helt
annerledes, men som likevel skaper den strukturen som er nødvendig i en bransje
som kan være litt «cowboy-aktig», sier Plaum.

Det entreprenørene trenger

Opprinnelig var Rørleggerhuset primært fokusert på servicetjenester. Etter at Plaum tok over
som daglig leder, ble selskapet delt inn i tre hovedavdelinger. Denne inndelingen har gjort det
enklere å spesialisere seg og vokse innen hver avdeling.

Vi driver fortsatt med service, men i tillegg har vi delt oss inn i to avdelinger til:
Prosjekt og Nybygg, hvor vi tar på oss langt større prosjekter. Vi er med på å bygge
leilighetsblokker og næringsbygg, samt rehabilitering av større bygg. I tillegg har vi en
avdeling for totalrenovering av baderom, der vi også har ansatt fem snekkere. Vi gjør
egentlig alt, unntatt det elektriske.

Det har vært veldig bra, fordi vi da spesialiserer oss og bygger opp de tre ulike
avdelingene på hver sin måte, ut fra hva de trenger. Sammenlignet med fjoråret har vi
hatt 60 % vekst i omsetning fra september til september. Isolert sett gjør vi det bra i
alle tre avdelingene.

Rørleggerhuset har en ambisjon om å passere 100 millioner kroner i omsetning innen to år,
med et klart fokus på sunn drift og kvalitet i det arbeidet de leverer. De ønsker å være den
foretrukne partneren for entreprenører.

Derfor må vi tilby pålitelige, ryddige prosesser og en profesjonell tilnærming til alle
prosjekter. Spesielt større entreprenører krever ryddighet når det gjelder hele
prosessen, formalia og administrasjon. Kall det gjerne rørleggeren i gata som prøver
å forstå hva entreprenørene trenger, og levere nettopp det, smiler Plaum.

Et velfungerende samarbeid

For at Plaum og de andre ansatte skal kunne nå sine mål, må de ha full kontroll på det
administrative. Der får de god hjelp fra kontaktpersonen sin i Progressum.

Jeg som har jobbet som revisor, ser fort om folk kan faget sitt eller ikke. Det er faglig
flinke folk fra Progressum. Vår kontaktperson og jeg har veldig god flyt i arbeidet som
gjøres.

Jeg prøver å spille vår kontaktperson god der jeg kan. Vi legger blant annet opp til en
kontoplan sammen som gir oss nyttig informasjon i etterkant, slik at vi kan gjøre en
grundig analyse på slutten av året. Jeg synes det fungerer veldig fint.

For en stadig voksende bedrift med mange bilag i løpet av et år, er det viktig med struktur og
automatisering. Da er det fint å ha et godt samarbeid som gjør regnskapsføringen enkel.
Vi har sikkert rundt 10 000 bilag i året, så vi er avhengige av automatiseringen i
Tripletex, som er regnskapsprogrammet vi bruker. I tillegg får vi god hjelp av
kontaktpersonen vår. Jeg føler at hun er veldig engasjert og har litt eierskap til vår
bedrift. Det bare flyter, det er veldig behagelig.

Vi har hatt fast kontaktperson i alle fall helt siden jeg startet her, og jeg synes det er
fantastisk. Når hun er på ferie, merker jeg det. Det hjelper mye å ha en person som
kjenner oss godt.

Den tilliten som ligger til grunn for vårt samarbeid, er det viktigste for oss. Progressum
har skapt den tilliten. Hun hjelper oss med å effektivisere hverdagen, noe som er
avgjørende for oss, sier Plaum.

Nøkkelen til suksess

Det er viktig for oss å være fremoverlente og at vi raskt kan endre oss hvis det er
behov for det. Vi ser alltid etter potensielle muligheter i markedet. Nye måter å jobbe
på eller et nytt system som vil effektivisere oss på en eller annen måte.

Jeg er svært glad i automatisert arbeid. Vi prøver å være litt annerledes og finne
digitale verktøy som hjelper oss slik at ting flyter i hverdagen. Det kan være alt fra
sjekklister for å sikre at arbeidet gjøres riktig til gode dokumentasjonsrutiner. Egentlig
alt som kan gjøre det lettere for de ansatte.

Rørleggerhuset er en innovativ bedrift som har fordeler av å være frempå på
teknologifronten. Mange faktorer spiller inn når det gjelder en bedrifts suksess, men Plaum
mener særlig én ting er svært viktig.

Det viktigste av alt, det som gjør at vi skiller oss ut på en positiv måte, er
arbeidsmiljøet og «feedback»-kulturen. Vi i Rørleggerhuset ønsker å bygge opp de
ansatte. Erfaringsmessig i bygg- og anleggsbransjen stiller man ofte svært høye krav
til hverandre.

Vi har snudd om på hele den kulturen. Vi fokuserer heller på hva vi kan gjøre for å
hjelpe våre ansatte i hverdagen. Hvordan vi kan bidra til at de trives på jobb, og
hvordan vi kan legge til rette for at de har det fint med kollegaene sine.
Rørleggerhuset arrangerer sosiale sammenkomster gjennom året, også på tvers av
avdelingene. De ønsker at de ansatte skal kjenne hverandre og ha det hyggelig sammen.
Filosofien er at dersom du trives på arbeidsplassen, gjør du en bedre jobb. Videre vil dette
skape arbeidsstolthet hos de ansatte.

Vi har en god struktur på de sosiale arrangementene. Det gjør at det er kjempegod
stemning når de ansatte kommer på jobb. Å bygge en slik kultur skjer ikke over
natten, men jeg tror det har vært et suksesskriterium for at vi ikke har hatt noen som
slutter. Ambisjonen vår er å lage verdens beste arbeidsplass for håndverkere, sier
Plaum.

En spennende fremtid

Fremtiden er spennende for bygg- og anleggsbransjen. Det er tøffe tider med høye renter og
byggekostnader, og sluttbrukere som har fått dårligere råd. Rørleggerhuset har imidlertid ikke
senket ambisjonene av den grunn.

Ja, vi får se. Vi ønsker å vokse organisk videre og har en ambisjon om å bikke 100
millioner i omsetning i løpet av to år. Så vi prøver å bygge en infrastruktur som gjør
det mulig. Ulempen i bygg- og anleggsbransjen er at jo flere prosjekter vi
gjennomfører, jo høyere risiko er det for at det oppstår feil som kan koste oss dyrt.

Det handler ikke bare om omsetning, men om at vi skaper en arbeidsplass vi kan
være stolte av. Drømmen min for prosjektavdelingen er at vi skal være den foretrukne
partneren for entreprenørene, fordi vi er fremoverlente og gode på det vi driver med.
Jeg ønsker at alt bare flyter i arbeidet med entreprenørene, på samme måte som
Progressum ønsker at det skal flyte for oss.

På baderomsavdelingen bygger de også opp merket «Baderomsgutta» på sosiale medier
som TikTok og Instagram, hvor man kan følge med på hva som skjer bak kulissene.

Vi ønsker å profilere oss profesjonelt, men med litt underholdning underveis. Sosiale
medier er dagens markedsføringsplattform. Vi bruker kanalene for å skape tillit til oss
som bedrift ved å vise hvordan vi opererer og hvem som står bak.

Rørleggerhuset har mange baller i luften og høye ambisjoner for veien videre. De skal
fortsette å skape en arbeidsplass hvor håndverkere kan vokse og være stolte av yrket sitt.
Med Progressum på laget kan de sørge for en effektivisert arbeidshverdag.

Jeg mener vi gjør mye riktig, men vi lever i en spennende tid. Det gjenstår å se om vi
klarer å holde samme tempo det neste året, men målet er klart, og vi jobber deretter.
Og Progressum… de består, avslutter Plaum.

«Jeg som har jobbet som revisor ser fort om folk kan faget sitt eller ikke. Det er faglig
flinke folk fra Progressum»