Yello Digital + Progressum

«Vi hadde ikke klart å håndtere det vi driver med uten vårt samarbeid med Progressum» Yello Digital er et trykkeri i Oslo som verdsetter samhold og positiv utvikling i lokalsamfunnet. Daglig leder Torbjørn Spaberg er født og oppvokst på Groruddalen. Han mener det er viktig å gi tilbake til lokalsamfunnet.

– Mitt hjerte er i Groruddalen. Jeg har bodd her hele livet, og jeg driver bedrift
her. Jeg har vært aktiv i forskjellige idrettsklubber som vi nå har veldig gode
samarbeid med. Vi er veldig lokalt tilknyttet.

– Vår strategi er å tenke langsiktig. Vi har en tanke om at dersom man sår noen
frø, så får man noen blomster tilbake i fremtiden, sier Spaberg.

En hektisk hverdag

Yello Digital har drevet trykkeri i 13 år og har et bredt spekter av produkter de leverer.
Det er en hektisk hverdag for Spaberg og de andre ansatte.
– Vi har fokus på grafisk produksjon – alt det man kan putte farge på, holdt jeg
på å si, ler Spaberg. Det er alt fra visittkort, flyere, brosjyrer, hefter og bøker.
Og så har vi også en del andre typer produkter, som emballasjeprodukter,
esker, messemateriell, rollups, bannere og plakater. Vi har mange ulike
oppdrag.

– Den siste uken har vi hatt profilering innendørs hos en organisasjon i Oslo. Da
utfører vi merking av dører og blending av vinduer, blant annet. I tillegg har vi
hatt et stort prosjekt i en idrettshall i bydelen her, med foliering av vegger,
merking, skilt og vindusdekor, forteller Spaberg.

Mange har spådd papirets død i mange år, men Spaberg har merket en økning
innenfor deres segment.
– Vi ser faktisk en økning i forespørsler, i hvert fall i det segmentet vi er i. Det er
fortsatt behov for trykte produkter. Muligens er det den tradisjonelle
postkassereklamen det har blitt mindre av.

– Vi skulle gjerne ønske at hverdagen var litt mer forutsigbar. Vi får mange
forespørsler som haster, og vi ønsker å kunne levere selv når tidsrommet er smalt. Vi hadde ikke klart å håndtere det vi driver med uten vårt samarbeid
med Progressum.

Et nødvendig samarbeid

Spaberg forteller at de har brukt Progressum i mange år. Da de skulle gå over til å
bruke et annet regnskapsbyrå, hadde de ikke et fungerende ordresystem. Samtidig
så de at oppdragsmengden økte – de var avhengige av å få ting i system.

– Progressum samarbeider med Tripletex, som vi mener er et veldig bra
økonomisystem. Det har fungert utmerket hos oss. Jeg går bare inn i banken
via Tripletex og godkjenner fakturaer som skal betales. Eller så er det bare å
sende over lønnsgrunnlag én gang i måneden – det er kjempeenkelt, sier
Spaberg.

– Vi har veldig god dialog med vår kontaktperson i Progressum. Kjapp respons
og veldig ryddig. Man har jo en viss følelse av hvordan ting skal være – vår
kontaktperson møter alle våre forventninger.

Den økonomiske delen av en bedrift må være ryddig. Det er viktig med tillit når en
samarbeidspartner skal ta hånd om slike vesentlige oppgaver.
– Vårt samarbeid er veldig transparent, og det er veldig lite spørsmål – det bare
flyter. Det er veldig viktig for oss.

– Det ville bare vært forstyrrende og tatt for mye tid å skulle håndtere
regnskapet på egen hånd. Når det går så sømløst som det gjør, så er det ikke
noen grunn til å gi det en tanke engang, smiler Spaberg.

En stø fremtid

Konkurransen har ifølge Spaberg blitt tøffere. Det har vært et par finanskriser og en
covid-periode som har gjort at mange har måttet omstille seg og tenke nytt.
– De siste to–tre årene har vi sett en tydelig tendens til at noen av de største
aktørene overtar eller utkonkurrerer mindre aktører i bransjen. Vi står derimot
steilt på vårt, og vi mener vi har livets rett som vi er.
– Vi prøver å bygge organisk, være tålmodige og gradvis bygge vår egen
portefølje. Vi skal selvfølgelig også fortsette å gjøre vårt for å styrke
lokalsamfunnet.

Spaberg og resten av teamet i Yello Digital har ingen planer om å trappe ned med
det første. De har fortsatt mye å gi – og de frøene de sår i dag, vil trolig blomstre i tiden som kommer. Med Progressum som samarbeidspartner står de enda sterkere
rustet til å levere førsteklasses service til lokalsamfunnet.
– Med tanke på fremtiden vil vi være bevisste og nøysomme i våre valg,
samtidig som vi er åpne for nye muligheter. Vi ønsker blant annet å utforske
investeringer i moderne utstyr og ny teknologi som kan styrke vår drift og
utvikling.
– Akkurat nå ser situasjonen positiv ut – vi har godt med oppdrag, og jeg håper
denne utviklingen fortsetter, avslutter Spaberg.

«Vi har veldig god dialog med vår kontaktperson i Progressum. Kjapp respons
og veldig ryddig.»